W każdym społeczeństwie powstają określone zwyczaje, obyczaje, formy działań społecznych i politycznych, kształtują się pojęcia moralne, systemy wartości ogólnych, działa opinia publiczna itp. Są to czynniki zespalające jednostkę z określonym społeczeństwem. Dorobek społeczny przekazuje się młodemu pokoleniu, zaszczepia w młodzieży ideały i włącza się je w różne działania społeczne. Dzięki wychowaniu i nauczaniu młodzież rozwija się i zdobywa odpowiednie formy zachowania. Wychowanie .młodzieży realizuje się w różny sposób i w różnych formach.
Wychowanie naturalne. Jest to najstarsza forma wychowania i występuje w pewnych rodzinach, w których włącza się dziecko i młodzież do wspólnej pracy na rzecz rodziny i do uczestnictwa w działalności dorosłych. W okresie wspólnoty pierwotnej, niewolnictwa, a nawet początkach feudalizmu, w niektórych grupach społecznych wychowanie naturalne było jedynym przygotowaniem do życia młodych ludzi. Obecnie również mamy do czynienia z wychowaniem naturalnym. W niektórych rodzinach dziecko uczestniczy w działaniach rodziny, przejmuje zachowania dorosłych, włącza się do pracy rodziny, wykonując różne zadania na miarę swoich możliwości, przyswaja wiele umiejętności i nawyków od dorosłych członków rodziny. Biorąc udział w uroczystościach rodzinnych poznaje zwyczaje i obyczaje, zapoznaje się z tradycją i kulturą pielęgnowaną przez dorosłych. Tego rodzaju wychowanie odbywa się przede wszystkim tam, gdzie cała rodzina prowadzi wspólną działalność, a dziecko bierze w niej czynny udział (rodziny prowadzące wspólne gospodarstwo rolnicze, warsztat usługowy i inne). Niezależnie od tych rodzin w każdym wychowaniu rodzinnym spotykamy elementy wychowania naturalnego.
Wychowaniu naturalnemu podlegają nie tylko dzieci, ale i inni członkowie rodziny. Na nich również działa otoczenie, w którym żyją, a biorąc w nim czynny udział przejmują formy zachowania się od samych domowników. Wszyscy podlegają tym samym sposobom oddziaływania i według nich kształtują swoje zachowania.
W tym czasie działalność zawodowa koncentruje się w domu rodzinnym, ale z czasem zostaje przeniesiona do specjalnych zakładów. Rodzice podejmują pracę w zakładach produkcyjnych, a dziecko zostaje wyłączone z pracy zawodowej rodziców. Zmęczenie rodziców wielogodzinną pracą poza domem nie pozwala im na zajęcie się wychowaniem i nauczaniem własnych dzieci. Ich rolę przejmuje w znacznej części szkoła jako instytucja przygotowana do wychowania i nauczania dzieci i młodzieży. Sprawy wychowania i nauczania zaczynają również przejmować inne instytucje i organizacje, chociaż dom z tego zakresu działania nie jest całkowicie wyeliminowany. Czynności zawodowe, w celu opanowania wybranego rzemiosła, młodzież zdobywała początkowo pod okiem mistrza, który przyjmował za ustaloną opłatą terminatorów do swego warsztatu. Zgodnie z poleceniami mistrza młodzi pracownicy wykonywali odpowiednie czynności rzemieślnicze opanowując je i zdobywając tym sposobem umiejętności zawodowe, a po odbyciu terminu, który mógł trwać różnie długo, otrzymywali zezwolenie na wykonywanie danego zawodu i mogli w nim pracować już jako czeladnicy. To też było wychowanie naturalne, ponieważ rodzina mistrza, z którą terminatorzy stanowili jedną całość, była naturalnym środowiskiem wychowawczym dla uczących się.
Do wychowania naturalnego zalicza się również oddziaływanie kręgu rówieśniczego, do którego jednostka pragnie należeć.
Wychowanie szkolne. W miarę komplikowania się życia społecznego i warunków produkcji wystąpiła konieczność podejmowania pracy zarobkowej przez obojga rodziców. Dlatego wychowaniem dzieci i uczeniem ich zaczęły zajmować się powołane do tego celu żłobki, przedszkola i szkoły. Wychowanie dzieci z naturalnego, rodzinnego, przechodzi na określone instytucje. Powstają różnego rodzaju szkoły zarówno ogólnokształcące, jak i zawodowe, które nie tylko uczą dzieci potrzebnych im w życiu wiadomości, ale również przygotowują do pracy zawodowej.
Rozwijająca się nauka i technika, wprowadzanie do produkcji nowych urządzeń i narzędzi, spowodowały zmiany w przygotowaniu młodzieży do zawodu. Opanowanie czynności zawodowych przez terminatorów w zakładach rzemieślniczych okazało się niewystarczające. Nie przygotowywało pracownika do obsługiwania nowoczesnych maszyn i nie wprowadzało w nowe techniki produkcji. Było ono oparte na tradycyjnych formach przekazywania doświadczenia zawodowego dającego pozytywne rezultaty w ustabilizowanym świecie, natomiast przestało być skuteczne w świecie szybkich przemian. Dlatego zaczęto odchodzić od terminatorstwa i rozbudowywać szkoły zawodowe wyposażane w nowoczesne urządzenia i przygotowujące pracowników do nowoczesnych zakładów produkcyjnych.
Na temat przygotowania młodzieży do pracy zawodowej było wiele koncepcji, z których zyskała uznanie jedna stwierdzająca, że przyszli fachowcy nie powinni zdobywać tylko umiejętności praktycznych, ale również rozwijać się umysłowo, a to mogą zdobyć tylko w szkołach. Szkoły będące instytucjami niezależnymi od produkcji mogły przygotowywać ucznia do rozwiązywania przyszłych zadań produkcyjnych czy przemysłowych. Nie oznacza to wcale, że nie docenia się w szkołach zawodowych umiejętności praktycznych, które kształtowane są w warsztatach szkolnych lub na hali produkcyjnej.
Wychowanie w ustroju socjalistycznym. W państwach o ustroju socjalistycznym dąży się do objęcia wychowaniem wszystkich obywateli od wczesnych lat życia (poczynając od wychowania żłobkowego poprzez przedszkolne i szkolne). Równocześnie z wychowaniem prowadzone jest nauczanie. Nauka w pewnym okresie jest obowiązkowa, a całość edukacji bezpłatna. Nie tylko rozbudowuje się szkoły pewnych typów, ale również internaty dla młodzieży z dalszych okolic; stwarza się także system pomocy materialnej, aby braki finansowe rodziny nie stanowiły przeszkody w kształceniu się młodzieży. Jednocześnie tworzy się organizację szkolnictwa umożliwiającą młodzieży przechodzenie z jednego typu szkoły do drugiego, np. poprzez szkoły zawodowe (zasadnicze lub średnie), aż do szkoły wyższej.
W wielu krajach socjalistycznych przedłuża się okres kształcenia obowiązującego, np. z ośmiu do dziesięciu lat, co stwarza korzystniejsze warunki do pełniejszego rozwoju intelektualnego i osobowościowego młodzieży, sprzyja podejmowaniu właściwych decyzji o wyborze zawodu, a więc lepiej przygotowuje do życia i kształtuje zainteresowania młodzieży.
Dąży się również do tego, aby młodzież wraz z opanowaniem wiedzy ogólnej zdobyła również umiejętność posługiwania się różnorodnymi narzędziami pracy, dokonywania prostych napraw oraz poznała działalność produkcyjną niektórych zakładów przemysłowych.
Szkoła podstawowa daje uczniowi wiedzę ogólną i przygotowuje go do podjęcia dalszej nauki w szkole średniej ogólnokształcącej lub zawodowej. Szkoły zawodowe dzielą się na: zasadnicze, po ukończeniu których otrzymuje się stanowisko robotnika wykwalifikowanego oraz licea i technika zawodowe, dające świadectwo dojrzałości i tytuł technika w danym zawodzie. Przykładami zasadniczych szkół zawodowych w służbie zdrowia są szkoły preparatów, kształcące pracowników prosektorium, a średnich szkół zawodowych licea pielęgniarstwa, medyczne studia zawodowe o kierunkach: pielęgniarskim, techników medycznych, pracowników socjalnych, instruktorów higieny i innych.
Rozwija się również szkolnictwo dla dorosłych umożliwiające osobom pracującym, które nie miały warunków do ukończenia szkoły dziennej odpowiedniego typu, uzupełnienie swojej edukacji. Powstają również średnie szkoły zawodowe typu korespondencyjnego oraz szkoły wieczorowe i zaoczne, pozwalające zdobyć nie tylko wykształcenie średnie, ale i wyższe w wybranym kierunku.
Organizowane są również określone placówki oświatowe, w których można zdobyć wiedzę z wybranych dziedzin, np. życia rodzinnego, wychowania dzieci i młodzieży (uniwersytet dla rodziców), psychologii, ekonomii itp. Specjalne towarzystwa, jak np. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej organizuje dla swoich słuchaczy wykłady, odczyty, przygotowuje do odbioru sztuki, muzyki, malarstwa itp., budzi zainteresowania teatrem, filmem, problematyką z zakresu polityki, ekonomii, gospodarki i innych dziedzin. Powoływane są również placówki zajmujące się sprawami turystyki, budzące zainteresowania pięknem własnego kraju oraz krajów zaprzyjaźnionych.
Poza wymienionymi placówkami oświatowymi i rekreacyjnymi, z których mogą korzystać wszyscy bez względu na wiek, organizowane są także zajęcia pozaszkolne dla dzieci i młodzieży w domach kultury. Tutaj działają sekcje zainteresowań stwarzające chętnym możliwości rozwijania umiejętności i zainteresowań. Dla przykładu wymienimy takie zajęcia w sekcjach, jak: gra na instrumencie, pływanie, rytmika, dżudo, modelarstwo, ćwiczenia z zakresu kultury fizycznej.
W celu spędzenia przyjemnie i racjonalnie wolnego czasu organizowane są kluby gier oraz dyskoteki, w których młodzież spędza wolny czas, może potańczyć i zabawić się.