Wiek dorastania charakteryzuje się dwoma równolegle rozwijającymi się aspektami: dojrzewaniem biologicznym i dorastaniem społecznym. Obejmuje on okres od 11?12, do 17?18 lat.
Dojrzewanie biologiczne przejawia się w zmianach anatomicznych zachodzących u młodzieży, w sylwetce oraz w zmianach proporcji ciała zarówno u dziewcząt, jak i u chłopców. Następną przyczyną zmian jest podłoże fizjologiczne, do którego należy przede wszystkim wzmożony proces wydzielania gruczołów dokrewnych, a więc przysadki mózgowej, szyszynki, tarczycy, grasicy, trzustki, nadnerczy i gruczołów płciowych (M. Żebrowska, 1966).
Hormony poszczególnych gruczołów działają różnie i na różne narządy. Hormony przysadki mózgowej przyczyniają się do rozwoju pierwszorzędowych cech płciowych (rozwój gruczołów płciowych męskich i żeńskich), nadnercza wpływają na rozwój drugorzędowych cech płciowych (różnice w budowie narządów płciowych żeńskich i męskich), a hormony gruczołów płciowych powodują powstawanie trzeciorzędowych cech płciowych (różnice w budowie kobiety i mężczyzny). Zaburzenia w funkcjonowaniu gruczołów dokrewnych powodują nieprawidłowy rozwój fizyczny jednostki i pociągają niepożądane objawy, prowadzące do infantylizmu (zdziecinnienia) lub przedwczesnej dojrzałości.
Tempo dojrzewania płciowego jest różne zarówno u tej samej płci, jak i u przedstawicieli różnych płci. Dziewczęta dojrzewają najczęściej 2 lata wcześniej od chłopców. Jako kryterium dojrzałości płciowej przyjmuje się zdolność do zapłodnienia. Tempo dojrzewania zależy od warunków, w jakich młodzież przebywa.
Dojrzewanie biologiczne nie przebiega spokojnie. W związku ze zmianami zachodzącymi w organizmie następuje wiele zmian w zachowaniu, często uciążliwych dla otoczenia. Młodzież staje się niespokojna, nerwowa, pobudliwa, arogancka.
Rozwój umysłowy charakteryzuje się doskonaleniem wszystkich procesów poznawczych, które zostały ukształtowane w okresie poprzednim. Zmiany zachodzące w rozwoju umysłowym młodzieży wyrażają się dociekliwością i nieprzyjmowaniem na wiarę nawet prawd oczywistych. Wszystko zostaje sprawdzone i jeśli odpowiada młodzieży ? uznane, gdy zaś nie ? odrzucone. Następnym aspektem dojrzewania umysłowego jest krytycyzm, dotyczący bliższego i dalszego otoczenia, faktów i zjawisk, ustroju społecznego i samego siebie. Młodzież łatwo ‚ spostrzega sprzeczności wokół siebie, a ponieważ jest pryncypialna i nie idzie na kompromisy, nie akceptuje ich, lecz poddaje analizie i wykazuje niekonsekwencje. Może to dotyczyć wszystkie go, nie ma dziedziny, która nie byłaby krytykowana.
Ponieważ młodzież dochodzi do wniosku, że świat jest niedoskonały, pragnie go zmienić. Jedni chcieliby stworzyć taki, w którym nie byłoby fałszu, zdrady, niedotrzymywania obietnic, niekonsekwencji i sprzeczności, a innym jest wszystko jedno. Wiedzą, że nic nie są w stanie zmienić, stają się więc obojętni na wszystko. Młodzież nie ma jeszcze tych doświadczeń, które mają starsi, nie rozumie postępowania starszych, uważa więc ich za zacofanych i unika z nimi dyskusji. Dyskutuje natomiast w gronie kolegów-rówieśników, bo tam znajduje zrozumienie i aprobatę. Nie należy jednak wyprowadzać wniosku, że wpływ środowiska rodzinnego i szkolnego nie ma już znaczenia. Młodzież potrzebuje wsparcia dorosłych w wielu sprawach i bez ich pomocy byłaby bardzo bezradna.
W rozwoju umysłowym podstawowe znaczenie ma myślenie. Jak już wiadomo z poprzednich rozważań, w tym okresie rozwojowym dominuje myślenie abstrakcyjne, w którym operacje formalne wysuwają się na plan pierwszy. Młodzież wysuwa hipotezy i sprawdza je w swoich rozumowaniach, przewiduje skutki i przyczyny, zastanawia się, co mogłoby być, gdyby wprowadzono pewne zmiany w założeniach teoretycznych. W rozwiązywaniu zadań przewiduje nowe przekształcenia i układy. Rozumowanie młodzieży znajduje się w stadium hipotetyczno-dedukcyjnym.
Aktywność myślowa młodzieży wymaga uzasadnienia danych faktów, dlatego nie można niczego jej przekazywać bez dowodów, bo nie przyjmie tego. W dużym stopniu aktywność myślowa wpływa na zainteresowanie poważną problematyką. Młodzież poza zainteresowaniami nauką szkolną interesuje się takimi dziedzinami, jak: technika, kosmonautyka, ustroje społeczne, zagadnienia religijne, filozoficzne, społeczne i innymi. W tym czasie ustala się jej światopogląd, krystalizują postawy, kształtuje stosunek do różnych zagadnień. Wszystko to nie dzieje się samorzutnie i nie przychodzi samo, przyczyniają się do tego: nauka szkolna, a szczególnie oddziaływanie ustroju i środowiska, w którym młodzież żyje.
Życie emocjonalne młodzieży to druga poważna dziedzina psychiczna wywierająca wpływ na jej zachowanie i postępowanie. Życie emocjonalne w tym okresie odznacza się burzliwością, intensywnością i żywością. Znamienną cechą jest oscylowanie pomiędzy skrajnymi nastrojami. Młodzież łatwo przerzuca się od radości do smutku, od entuzjazmu do zniechęcenia. Występuje chwiejność uczuciowa, która prowadzi do łatwego przechodzenia od jednych stanów uczuciowych do innych. Raz występuje przesadna pewność siebie, innym razem załamanie.
Psychologowie amerykańscy ujmują przeżycia emocjonalne dorastających w trzy grupy (M. Żebrowska, 1966).
1) stany agresywne, w których występuje zazdrość, złość, nienawiść i wrogość,
2) stany obronne, należą do nich: strach, niepokój, żal, smutek,
3) uczucia pozytywne, takie jak: miłość, wzruszenie, podniecenie, przyjemność.
Poza tymi przeżyciami uczuciowymi, pod koniec okresu dorastania zaczynają się kształtować uczucia wyższe. Zapoczątkowane zostały w poprzednim okresie, a w tym rozwijają się i doskonalą. Należą do nich uczucia społeczne, moralne, etyczne, estetyczne i inne. Młodzież angażuje się w programy polityczne, należy do organizacji politycznych i bierze w nich czynny udział. Również żywe zainteresowanie budzą problemy etyczne i moralne na tle stosunków międzyludzkich. Zaczyna się kształtować system wartości trwałych, ustalać ogólne pojęcie dobra i zła, krzywdy ludzkiej, sprawiedliwości itp. Na postawy moralne dorastających duży wpływ ma wychowanie, które jest w stanie wiele wyjaśnić młodzieży i uświadomić konieczność przestrzegania norm regulujących życie społeczne i stosunki międzyludzkie. Jeśli zabraknie wpływu wychowania, wtedy mogą ukształtować się postawy społecznie szkodliwe.
Zachowanie dorastających jest różne: poczynając od poprawnego, aż do pełnego buntu, krnąbrności i nieposłuszeństwa wobec rodziców, osób starszych, nauczycieli i wychowawców. Często młodociany przeciwstawia swoją wolę zarządzeniom, postanowieniom czy wymaganiom rodziców i wychowawców. Zachowanie jego jest wtedy aroganckie, bezczelne, jest uparty i żadne argumenty nie mogą go przekonać. Negatywny stosunek do otoczenia przechodzi w negatywną postawę do społeczeństwa, a szczególnie do starszych, których lekceważy, obdarzając ich różnymi epitetami. Psychologowie dawni określali ten wiek ?drugim okresem przekory”, bo pierwszy przypadał na trzeci rok życia dziecka. Psychologowie amerykańscy skłonni są wyjaśniać objawy przekory jako reakcje frustracyjne, będące wynikiem ograniczenia swobody i niezależności młodzieży.
W okresie dorastania młodzież dąży do wyrobienia w sobie silnej woli i prawidłowego charakteru. Silną wolę ćwiczy przez odmawianie sobie przyjemności, posiłków, umartwianie się itp. Tego rodzaju ćwiczenia są mało skuteczne i należy od nich odwracać uwagę młodzieży, a kierować na tory działalności społecznej i wykonania ważnych społecznie zadań.
Stosunki społeczne młodzieży z dorosłymi nie zawsze układają się najlepiej. Następuje rozluźnienie więzów rodzinnych i narastanie konfliktów z rodzicami. Młodzież zaczyna się emancypować, dąży do samodzielności, a rodzice w wielu wypadkach krępują ją, ograniczając pęd do swobody. Sytuacja przejściowa między dzieciństwem a dorosłością nastręcza wiele kłopotów, zarówno rodzicom, jak i dzieciom. Rodzice są im potrzebni dla zapewnienia opieki, ale za bardzo wnikają we wszystkie sprawy osobiste. Postępowanie rodziców nie zawsze młodzieży odpowiada, ponieważ w swojej dociekliwości dochodzą do wniosku, że dorośli nie są ani nieomylni, ani sprawiedliwi; tracą więc do nich zaufanie. Rodzice chcąc utrzymać swój coraz bardziej malejący autorytet zakazami, karami i groźbami, pogarszają jeszcze bardziej stosunek dzieci do siebie. Młodzi zaczynają się izolować od rodziców, usuwać spod ich kontroli, co wychowawczo nie jest wskazane.
Na skutek rozluźnienia więzów rodzinnych i nasilenia konfliktów z dorosłymi, młodociani szukają oparcia w grupie rówieśniczej. Grupa jednak nie może zaspokoić wszystkich potrzeb ani głębszych kontaktów uczuciowych, dlatego młodzi często czują się osamotnieni, pełni rozterki i stanów depresyjnych. Szukanie oparcia w płci odmiennej poprzez kontakty erotyczne, nie może wypełnić pustki ani nie likwiduje poczucia osamotnienia. Szukają więc przyjaźni w małych grupach oraz osoby godnej zaufania wśród rówieśników. Tworzą się grupy 3?6 osobowe zwane ?paczkami”. Młodzież w takich grupach jest zintegrowana i poddana dużemu wpływowi wszystkich. Panujący w grupie konformizm w ubieraniu się, zachowaniu itp. działa wiążąco i świadczy o całkowitym podporządkowaniu się wymaganiom grupy (J. Skorupska-Sobańska, 1970).
Małe grupy mają swoje dodatnie cechy. Osoba w grupie czuje się bezpieczniejsza, może swobodnie dzielić się z innymi swoimi myślami, uczy się współżycia społecznego, hamowania impulsów egocentrycznych i poszanowania wspólnych interesów.
Rozwój kontaktów interosobniczych między odmiennymi płciami przechodzi przez pewne formy, do których należą: adoracja, flirt, przyjaźń i różne rodzaje miłości.
Adoracja jest formą przygotowawczą do rozwoju właściwych kontaktów uczuciowych. Polega ona na uwielbianiu drugiej osoby, sympatii do niej, a czasem nawet kulcie. Nie ma w niej zazdrości, a jedna i ta sama osoba może być adorowana przez kilku osobników. Płeć osoby adorowanej nie odgrywa zasadniczej roli, najczęściej jest to osoba tej samej płci. Adoracji towarzyszy zbieranie fotografii danej osoby lub innych pamiątek, naśladowanie sposobu ubierania się i zachowania.
Flirt jest formą zalotów między chłopcami i dziewczętami, zainteresowanych nawiązaniem kontaktów zmysłowych. Młodzież w tym czasie zainteresowana jest wszystkimi formami zabawy zawierającymi elementy seksualne (pocałunki, uściski, dotknięcia itp).
Przyjaźń jest formą kontaktów łączących tę samą płeć, chociaż zdarza się, że występuje również między różnymi płciami. Osoby będące przyjaciółmi pragną przebywać ze sobą, udzielać sobie pomocy, wspierać się w trudnych sytuacjach, bronić w razie zagrożenia.
Miłość przechodzi różne formy i pierwsze ?zadurzenie się” nie wytrzymuje najczęściej próby czasu. Miłość zaspokaja potrzeby uczuciowe tego wieku i młodzi starają się przebywać ze sobą możliwie najczęściej, spotykać się, chodzić na ?randki”, całować się, pieścić, manifestując swoje zainteresowania uczuciowe nierzadko publicznie.