Cechy pamięci

W pamięci wyróżnia się pięć cech, które ułatwiają zapa­miętywanie, przechowywanie i przypominanie przyswojonych treści. Należą do nich: szybkość zapamiętywania, trwałość, wier­ność odtwarzania, gotowość i zakres.

Szybkością zapamiętywania mierzy się liczbą powtórzeń i czasem potrzebnym do pełnego przyswojenia materiału. U jed­nych osób szybkość zapamiętywania jest większa, u innych mniejsza.

Trwałość zapamiętywania odnosi się do czasu, w którym materiał jest przechowywany. Na trwałość duży wpływ ma na­stawienie na zapamiętanie materiału przez dłuższy czas oraz po­sługiwanie się materiałem zapamiętanym, powtarzanie go i utrwa­lanie.

Wierność odtwarzania to dokładne reprodukowanie zapa­miętanych treści. Jest to ważna cecha, nie dopuszczająca do znie­kształceń nie zamierzonych. Osoba o niedokładnej pamięci prze­inacza fakty, zniekształca zdarzenia, zmienia treści, będąc często przekonana, że wiernie je przedstawia.

Gotowością pamięci nazywamy umiejętność szybkiego przypomnienia sobie potrzebnego materiału. Są osoby z dużą szybkością pamięci, przypominające sobie potrzebny materiał na­tychmiast, inne natomiast potrzebują trochę czasu na przypom­nienie go. Gotowość pamięci, chociaż jest cechą indywidualną, jak wszystkie pozostałe, to jednak wzrasta wraz ze stopniem opanowania materiału. Czym stopień opanowania materiału jest wyższy, tym gotowość pamięci lepsza.

Zakres pamięci dotyczy wielkości materiału opanowanego przez osobę uczącą się. Duży zakres pamięci, to zapamiętanie du­żej ilości materiału w krótkim czasie. Nie zawsze jednak przy dużej ilości treści do zapamiętania, materiał jest dobrze opano­wany. Często nie wszystko zostaje zapamiętane, nie pamięta się szczegółów, a nawet istotne fragmenty nie są pełne.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.