Zachowanie się jednostki uwarunkowane jest wieloma czynnikami, zarówno indywidualnymi, jak i sytuacyjnymi. Może ono być zgodne z ogólnymi wymaganiami społecznymi lub niezgodne. Wiele jest przyczyn zewnętrznych zaburzających zachowanie jednostki, nie można ich wszystkich omawiać w tym podręczniku, ale warto zwrócić uwagę ha tak zwane sytuacje trudne. Do sytuacji trudnych, w jakich może znaleźć się jednostka, a które mogą być przyczyną niewłaściwego jej zachowania, należą między innymi: deprywacja, przeciążenie, zagrożenie.
Deprywacja występuje wówczas, gdy jednostce brak niezbędnych warunków do zaspokojenia określonej potrzeby lub do dobrego samopoczucia. Przykładem stanu deprywacji może być uczeń, który chce mieć znaczne osiągnięcia w nauce szkolnej, ale z różnych powodów ich nie ma. Uczeń dąży do zaspokojenia potrzeby sukcesu, której nie może zaspokoić. Może to mieć takie konsekwencje, że uczeń nie mając rezultatów swojej pracy zniechęca się, zaniedbuje w nauce i zamiast osiągnięć spotykają
go same niepowodzenia. Aby uczeń zachował swoją pozytywną motywację do nauki, należałoby go zachęcać do dalszych wysiłków, podkreślając nawet jego drobne osiągnięcia. Podobnie bywa z osobami dorosłymi, które, gdy nie mają zaspokojonej jakiejś potrzeby, a bardzo chciałyby ją zaspokoić zniechęcają się, często załamują i nie podejmują dalszej działalności w danej dziedzinie.
Przeciążenie powstaje wówczas, gdy jednostka otrzymuje zadania zbyt trudne, powyżej granicy swoich możliwości fizycznych lub psychicznych. Tego rodzaju sytuacja występuje zarówno w szkole o wysokich wymaganiach, jak i w pracy, gdzie przy braku pracowników jeden wykonuje pracę za dwóch. Obserwuje się to również przy zmianie zakładu pracy, jeśli nowy zakład ma wyższe wymagania, do których dany pracownik nie jest przyzwyczajony. Prawidłowe wykonanie czynności w sytuacji przeciążenia występuje tylko na początku pracy i trwa krótko; potem zadania nakładają się w czasie, nie można ich wykonać, praca jest nerwowa, a wykonawca szybko się męczy i po pewnym czasie unika takiej pracy. W sytuacji przeciążenia jednostka przestaje dokładnie odbierać bodźce. Zaburzeniu ulegają wtedy procesy percepcji wzrokowej i słuchowej, uwagi, pamięci, myślenia. Jednostka nie jest w stanie myśleć poprawnie,, a w każdym razie sprawia jej to dużo kłopotu. W takiej sytuacji dochodzi często do występowania różnych form protestu. Należą do nich: zachowanie agresywne, złość, płacz, atak na przedmioty, otoczenie, a nawet samego siebie. Mogą również wystąpić czynności obronne, dążenie do usprawiedliwienia swego niepowodzenia oraz zapobieganie przykrym konsekwencjom. Następuje również zmiana własnego zachowania i często prowadzi do przesadnej grzeczności, usłużności czy chęci przypodobania się.
W sytuacji zagrożenia występuje zwiększone prawdopodobieństwo naruszenia wartości cenionej przez jednostkę. Może to być np. zagrożenie życia, zdrowia, uprawnień, dobrej opinii, pozycji społecznej i inne. Utrata opinii dobrego pracownika, obawa przeniesienia na gorsze stanowisko, utrata drogiej osoby, to wszystko sytuacje zagrożenia. W sytuacji zagrożenia znajduje się chory hospitalizowany, u którego lęk o zdrowie, a czasem i o życie jest bardzo silny. Z zagrożeniem związane są zaburzenia emocjonalne, występuje wzmożony lęk, następują zaburzenia czynności motorycznych i umysłowych. Lęk paraliżuje działalność jednostki, ogranicza myślenie logiczne, zaburza procesy pamięci.
Z zagrożeniem wiąże się niepokój i oczekiwanie niepowodzenia, co jeszcze bardziej utrudnia osiągnięcie pozytywnego wyniku. Bardziej podatne na zaburzenia prawidłowego funkcjonowania w sytuacji zagrożenia są osoby nadpobudliwe, niezrównoważone lub zahamowane czy nieśmiałe. Dużą odporność na zagrożenie obserwuje się u jednostek o zrównoważonym układzie nerwowym. U osób nadpobudliwych nawet ucieczka nie usuwa zagrożenia, a wprowadza impulsywność działania, co znacznie obniża jego efekty i obniża jeszcze bardziej odporność na zagrożenie.